Just Wonder - Reclamebureau

Waarom een goed logo geld kost

25 mei 2018 om 21:09

Mensen zijn vaak erg benieuwd naar de prijs van een logo, en waarom het niet zo goedkoop is als ze oorspronkelijk in gedachten hadden. In dit artikel geven we 5 factoren die de prijs bepalen.

1) Een goed logo ontwerpen kost tijd & moeite

Er kruipt heel wat tijd in het proces om een goed logo tot stand te laten komen: een verkenningsgesprek, het opmaken van een prijsofferte, een onderzoek van jouw bedrijf, een onderzoek van de concurrentie, een onderzoek van jouw klanten, het brainstormen, ideeschetsen maken, ideeschetsen verfijnen, het presenteren, feedback ontvangen, het maken van varianten, het finaliseren, het juiste lettertype en kleurenpallet uitkiezen.

We kunnen gerust zo nog wel even doorgaan, maar ondertussen zal duidelijk geworden zijn dat het logo-proces heel wat verschillende zaken met zich meebrengt.

2) De tools & software die we gebruiken zijn best prijzig

In de design-industrie is het belangrijk om steeds gebruik te maken van de laatste nieuwe software. Dagelijks komen er nieuwe tools bij om op een nog doeltreffendere manier te kunnen ontwerpen. Deze software is best wel prijzig.

Om een idee te geven. Om 2 jaar lang gebruik te maken van de laatste nieuwe software dient een bedrag neergeteld te worden van rond de 2000 euro.

3) De hele communicatie van jouw bedrijf rust op het logo

Naamkaartjes, autobelettering, website, nieuwsbrieven,... In alle communicatie (zowel online als offline) zal het logo een steeds terugkerende factor zijn.

Het is belangrijk dat het logo in elke situatie op de juiste manier overkomt. Daarom testen we het in verschillende varianten. Hoe ziet het er uit als het op een witte achtergrond geplaatst wordt? En wat geeft het met een zwarte achtergrond? Wat als het heel klein wordt weergegeven? Kan het in grijswaarden of zwart-wit afgebeeld worden?
Keer op keer doen we een nieuwe proef zodat we zeker zijn dat het logo flexibel is.

4) Het logo is het eerste dat jouw klanten zullen zien

Mensen leggen een eerste indruk vast in een fractie van een seconde. Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken.

Daarom is het belangrijk dat jouw logo vanaf het eerste moment meteen de juiste boodschap en het juiste gevoel overbrengt naar potentiële klanten.

Onze gefinetunede ideeschetsen worden voorgelegd aan een testpubliek zodat we een duidelijk beeld krijgen over hoe het publiek het logo ervaart. Komt de boodschap juist over? Nodigt het logo uit om nog wat langer te blijven kijken? Kan het makkelijk worden gememoriseerd?

5) Voor eens en altijd

Eén van de belangrijkste doelen van een bedrijfslogo is dat potentiële klanten jouw bedrijf onthouden. Een sterke visuele identiteit kan hier enorm toe bijdragen.

Het is dus geen goed idee om een logo-concept te gebruiken op korte termijn. Daarentegen is het wel een goed idee om het logo om de 5 à 15 jaar wat te “polieren”. Design-trends veranderen immers doorheen de jaren.

Coca Cola ® is een uitstekend voorbeeld. Ondanks het logo al verscheidene keren werd aangepast gaat het basis-concept al jaar en dag mee.

1887 – 1893
Logo Coca Cola
1893 – 1904
Logo Coca Cola
1903 – 1931
Logo Coca Cola
1930 – 1941
Logo Coca Cola
1941 – 1962
Logo Coca Cola
1950 – 1969
Logo Coca Cola
1969 – 1991
Logo Coca Cola
1991 – heden
Logo Coca Cola

Bron: earlycoke.com

Diverse factoren

Naast deze 5 redenen zijn er nog enkele andere factoren die mee de prijs kunnen bepalen. Het aantal jaren ervaring, het design-proces, de sterkte van het portfolio van de ontwerper,...

De juiste ontwerper of het juiste bureau kiezen voor het ontwikkelen van jouw nieuw bedrijfslogo is geen gemakkelijke klus. Toch raden we aan om je niet blind te staren op de prijs. Onthoud dat een sterke visuele identiteit de bouwsteen is tot een succesverhaal van jouw onderneming.

Laten we samen iets moois maken!

Neem contact met ons op zodat we je een offerte kunnen bezorgen.