Als je een website laat maken kun je er voor kiezen om gebruik te maken van een template, ook wel een thema genoemd. Een template dat reeds vooraf gemaakt is door externe ontwerpers.
Enkele leveranciers die zo’n templates aanbieden zijn ThemeForest, TemplateMonster & Creative Market.
Het voordeel van zo’n vooraf gemaakte template is dat het design-werk al werd uitgevoerd door een andere persoon. Doordat deze thema’s op grote schaal verkocht worden, kunnen ze aangekocht worden aan een interessante prijs.
Overhandig je deze template aan een webbureau? Dan kunnen zij deze installeren op jouw website. Hun rol is dan om de template te voorzien van inhoud en al dan niet het uitvoeren van enkele design-wijzigingen.
De keerzijde van de medaille is dat een vooraf gemaakte template op andere websites ook gebruikt kan worden, waardoor jouw website heel sterk kan lijken op een andere website.
Voordelen | Nadelen |
Laag in kosten | Geen uniek ontwerp |
Snellere ontwikkelingstijd | Niet afgestemd op de huisstijl van je bedrijf |
Niet afgestemd op jouw doelen |
Let op. Gebruik geen afbeeldingen van de template zelf. De afbeeldingen in de template worden enkel gebruikt als “plaatsaanduiding”. In de meeste gevallen bevatten deze een copyright. Heb je zelf geen behoorlijk fotomateriaal? Dan kun je altijd beroep doen op een professionele fotograaf of een online beeldbank.
Anders dan bij een vooraf gemaakte website-template, wordt een op maat gemaakte website volledig van nul gestart.
Het voordeel is dat de website layout volledig afgestemd kan worden naar de huisstijl van jouw bedrijf en naar jouw persoonlijke wensen. Doordat de webdesigner de layout volledig zelf in handen heeft kan hij zelf bepalen welke elementen er op welke plek dienen te komen.
Voordelen | Nadelen |
Afgestemd op je huisstijl | Duurder dan een website met een vooraf gemaakte template |